CB voegt waarde toe met Insights Discovery!

CB voegt waarde toe met Insights Discovery!
Met het inzetten van een maatwerktraining op basis van Insights Discovery heeft Advance Groep bijgedragen aan de ontwikkeling van de afdeling CS”, aldus Gradie Groenendaal van CB uit Culemborg.

Waarom hebben jullie  gekozen voor Advance Groep en Insights Discovery?

"De oorsprong van CB (Centraal Boekhuis) is de boekendistributie?, vertelt Gradie Groenendaal, accountcoördinator bij CB. "De verkoop van boeken vermindert jaarlijks en hiermee ook de distributie en het vervoer. CB heeft haar naam en strategie in september 2012 aangepast en verzorgt sindsdien, naast boeken, ook de distributie en vervoer voor de Healthcare en Fashion markt. De hoofdvraag die hieruit voortkomt is; Hoe kan de huidige CS medewerker waarde toevoegen aan de (nieuwe) organisatie en haar (nieuwe) klanten.?

Wat was het doel van de maatwerktraining en waarom past de tool (Insights Discovery) daar goed bij? Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de tool gebleken?

"Nieuwe markten betekent nieuwe klanten. Nieuwe klanten betekent voor de medewerker een andere handelswijze. CB moet van een beheer organisatie naar een commerciële organisatie groeien (dus veranderen). Door voortschrijdend inzicht van ons management is CB in het voorjaar 2010 gestart met Insights Discovery. Customer Service, CS, moest van een reactieve naar een proactieve commerciële afdeling met eigen verkoop activiteiten groeien om zo de juiste bijdrage en ondersteuning  aan de nieuwe ambities van CB te geven.
Stap 1 bij het inzetten van deze verandering was om van iedere medewerker een persoonlijk profiel op te laten maken. Dit profiel maakte voor de medewerkers inzichtelijk welke bewuste en onbewuste communicatiestijl zij gebruiken en deels van nature meekrijgen. Door inzicht te krijgen in zichzelf en anderen, kan de medewerker nu ook de communicatiestijl van de (interne) klant herkennen. Deze herkenning maakt dat de CS medewerker de eigen communicatiestijl, waar nodig, aan kan passen op de behoefte van de klant", aldus Gradie Groenendaal.

Hoe waren de ervaringen op dat moment?

"Op het moment dat de kleuren per medewerker bekend werden, hielden sommige medewerkers zich erg schuil achter de kleuren. Bijvoorbeeld; ik ben rood, en daarom reageer ik ook rood", zo legt Gradie uit. "Daarnaast waren er collega's die zichzelf niet in het profiel herkenden. De eerste stappen waren lastig, zoals eigenlijk altijd. Iemand aanspreken , bewust zijn van jouw uitspraak en de reactie die hierop volgt. Het was niet altijd makkelijk, maar Ik oké en jij oké werd langzaam maar zeker een begrip bij CS", zegt Gradie.

Op welke manier wordt Insights Discovery en de hiermee verkregen inzichten nu nog ingezet? Wordt er nog gebruik van gemaakt, zo ja op welke wijze? Hoe houden jullie dit vast?

"Insights Discovery profielen en het team wiel worden door mij en het CS team nog steeds gebruikt. Soms vallen we even terug, waarna ikzelf dan weer teruggrijp op mijn profiel. Dit helpt. Ik oké, jij oké is inmiddels een begrip, maar we blijven natuurlijk mensen. Regelmatig herinneren we elkaar eraan om het profiel te lezen en bij nieuwe teams wordt het profiel aan elkaar doorgestuurd. Het is een handige tool en helpt om met elkaar en met de organisatie verder te groeien", besluit Gradie Groenendaal.   

Gepubliceerd op 00:00 22-05-2014, Nieuws van Advance | Views: 484 - Reacties: 0 - Likes: 0

Reacties ( 0 )

Er zijn nog geen reacties

Reageer

Log in om te reageren

Advance Groep Locaties
Contact Informatie
Advance Groep
Kerkeind 22
5076 AC Haaren (N-Br)
Wij staan altijd voor u klaar
+31 (0) 411 64 70 00
Stuur ons een e-mail
Advance Groep is onderdeel van Gilde-BT
Social Media
Erkenningen
Copyright 2017 © Advance. All rights reserved.
Disclaimer   |   Privacy  |   Algemene voorwaarden  |   Inloggen